Return to site

Hoe jij de eerste stappen zet naar een succesvolle website (2)

Analyseer nu hoe je website écht in elkaar zit...

"De beste plek voor het verstoppen van een lijk is op pagina twee van de Google zoekresultaten"

De meest geliefde grap onder SEO's.  

Dus je hebt de stappen ondernomen die in het eerst deel van deze blogpost werden beschreven:

Hoe jij de eerste stappen zet naar een succesvolle website (1).

Dagelijks log je even in bij Search Console én Analytics om even te kijken naar verschillende zaken m.t.b. je website. Maar de cijfers vallen om de één of andere reden toch nog behoorlijk tegen.

Dagelijks log je even in bij Search Console én Analytics om even te kijken naar verschillende zaken m.t.b. je website. Maar de cijfers vallen om de één of andere reden toch nog behoorlijk tegen. Wat kan je daar nu tegen doen?

We gaan even een stukje terug in de tijd. Bij het in elkaar zetten van de website heb je waarschijnlijk vooral gekeken naar de uiterlijke kenmerken van de website, en je hebt ervoor gezorgd dat de site werd voorzien van de nodige teksten en foto's. De vraag is echter vooral hoe Google kijkt naar je website en de content ervan.

Wat zijn de belangrijkste factoren voor Google? Ik heb er een aantal verwerkt in onderstaande infographic:

  • HTTPS (SSL)
Als jij een webshop hebt, of via je website betalingen wilt ontvangen dan zal je moeten kiezen voor een beveiligde website (HTTPS). Google geeft al enige tijd de voorkeur aan het hoger ranken van 'HTTPS' websites boven sites die niet beveiligd zijn. Het hebben van een webshop zonder beveiliging zou voor jou dus kunnen gaan zorgen voor een flinke daling in de ranking(s) van Google.
  • Gebruikerssignalen - Voor nu bespreek ik even onderstaande twee:

Bounce Rate - Wanneer veel mensen je website bezoeken, en de site verlaten na het bekijken van slechts 1 pagina krijg je te maken met een hoog bounce percentage. Google ziet dit als een signaal dat - simpel gesteld - je website inhoud voor die pagina niet goed genoeg is. Een ideale bounce rate ligt rond de 40%.

Time on Site - Een sterke website heeft het kenmerk dat het bezoekers zolang mogelijk kan 'entertainen'. De website dient de bezoeker op een fijne en soepele wijze van pagina naar pagina te leiden. De time on site vertelt Google dat de bezoekers van je website je inhoud erg kunnen waarderen. Google beloont je hiervoor met een 'boost' in je rankings.

  • Inhoud
De inhoud van je webpagina's dient volledig te zijn afgestemd op de gebruikers, en niet op de zoekmachine's. Wel is het zo dat wanneer je de gebruikers blij maakt met je inhoud dat Google daar ook blij van wordt :) Dit betekent dat je beloond zal worden met hogere rankings. Verplaats je in de gebruiker en de zoekopdrachten die bij de gebruikers horen.
Hoewel Google zich steeds meer richt op 'semantic search', waarbij het gehele verhaal veel meer dan vroeger telt i.p.v. strategisch gebruikte 'keywords', is en blijft het belangrijk dat je onderzoek doet naar wat de belangrijkste sleutelwoorden zijn.
  • Gebruiksvriendelijkheid
  1. Snelheid - Een pagina van een website dient binnen 3 seconden te laden. In het geval dat het langer duurt zijn veel mensen geneigd om de website te verlaten. Zorg ervoor dat 'page load times' zijn beperkt tot een minimum, bijvoorbeeld door gebruik te maken van 'cache'  en het optimaliseren van je images. 
  2. Design - Hoewel ik van mening ben dat een mooi ontworpen website zonder SEO/CRO weinig waarde heeft, is het zo dat gebruikers een website met een mooi design erg kunnen waarderen. Het voegt absoluut wat toe aan het bezoek van de gebruiker. Combineer een mooi design met functionele zaken als conversie optimalisatie en je hebt een 'winner'. 
  3. Navigatie - Het is belangrijk om een goed gestructureerde website te hebben die een bezoeker op een logische wijze leidt van pagina naar pagina. Maak gebruik van interne links (vind Google ook erg fijn) die als een 'shortcut' de verbindingen vormen tussen de belangrijkste pagina's op je website. 
  • Responsive/Adaptive (Mobiel)
Eén van de meest besproken zaken in afgelopen tijd in wereld van SEO is 'mobile'. Google schijnt al voorkeur te geven aan websites die zowel op desktop én op mobiel het beste naar voren komen. Dit kan betekenen dat jouw website die niet responsive of adaptive is maar op desktop goed naar voren komt in de zoekresultaten óók op de desktop resultaten zal gaan zakken als gevolg van het feit dat de site geschikt is voor mobiel.
  • Backlinks
Linkbuilding is, ondanks veranderingen op dit gebied, nog steeds een zeer belangrijke factor voor hoe een website uiteindelijk zal ranken in Google. Bij 'linkbuilding' gaat het erom links te verdienen op sterke ('gezaghebbende') websites, die verwijzen naar jou website. Linkbuilding is voor Google één van de top ranking factors en zal om die reden nog uitgebreid worden besproken in de komende blogposts.

Ga aan de slag met bovengenoemde zaken. Zorg ervoor dat je metingen doet met de beschikbare gegevens in (Google) Seach Console en Analytics, of mogelijk andere tools die je hiervoor gebruikt. Wanneer je hier serieus mee aan de slag gaat zal je al snel zien dat je 'organic traffic' toe begint te nemen, omdat je hoger gaat ranken in de SERP's (zoekresultaten) van Google.

Vragen? Drop ze in de comments!

En vergeet je niet te subscriben want ik heb nog veel meer te delen! :)

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly