Return to site

Hoe ik een LinkedIn post creëerde die 1200 likes kreeg

En zo'n 75.000 views!

Social Media platform LinkedIn

Facebook is 'by far' het grootste social media platform ter wereld. Met zo'n twee miljard gebruikers laat Mark Zuckerberg zijn concurrentie ver achter zich. Maar op welk platform worden de meeste (B2B) 'leads' binnen gehaald? Juist, op LinkedIn!

Hoewel LinkedIn vooral voor B2B (business-to-business) dus een onmisbare schakel is in de Social Media strategie, ook voor bedrijven die B2C (business-to-consomer) verkopen kan het zeer interessant zijn om zich via LinkedIn te profileren.

Tijdens mijn fiets avontuur door Zuid-Amerika postte ik bijna achteloos een bericht op LinkedIn waarbij ik vertelde over het behalen van de grens Brazilië - Paraguay. Een aantal dagen later, toen ik eindelijk weer eens de beschikking had over een redelijke wifi connectie, zag ik tot mijn grote verbazing dat ik met mijn post wel 12.000 personen had bereikt!

Mijn LinkedIn post

Ik ben vervolgens wekelijks of tweewekelijks gaan posten op LinkedIn. Mijn posts ben ik zo gaan 'tweaken' dat ik niet alleen een boodschap deel, maar deze verbind aan een kort verhaal. Social Media gaat niet om verkopen, maar om delen. Voor LinkedIn geldt niet anders.

Maar wat waren de belangrijkste ingrediënten van mijn succesvolle post?

  • Het verhaal. De term 'Storytelling' is in de huidige marketing wereld een veel gebruikt begrip. Dit heeft o.a. te maken met de kracht ervan. Wie met de juiste 'copy' mensen kan raken, de aandacht kan trekken en deze vasthouden, heeft goud in handen. In mijn post nam ik in een aantal zinnen mensen mee op mijn journey van de afgelopen jaren.
  • Het format. Ik heb er bewust voor gekozen te schrijven in een format met telkens slechts één zin. Wanneer mensen scrollen door de social media news feed hebben maar weinig personen trek in het lezen van hele blokken tekst. Door dit op te delen in kleine stukjes zijn mensen meer geneigd om je post te lezen. Maak gebruik van de kracht van 'white space'. 
  • De schrijfwijze. De zinnen die ik schreef waren kort en bondig. Veel Content Marketeers en Bloggers maken vaak de fout om zinnen te lang en te ingewikkeld te maken. Dit gaat ten koste van de leesbaarheid. 

Ik verliet mijn kantoorbaan.

Raakte m'n salaris kwijt maar kreeg de wereld ervoor terug.

Vertrok naar het buitenland, dat was mijn droom.

Ging wonen in een Braziliaanse favela.

Leerde wat je moet doen bij intense schietpartijen.

Kreeg er een nieuwe familie bij.

Trok naar Kaapverdië.

Leerde dat ik overal gelukkig kon zijn.

Was blut maar had m'n vrijheid.

Bouwde met mijn Stichting Sonvela aan een uniek project.

Keek in de spiegel, ging keihard studeren.

Begon aan m'n eerste klusjes als Online Marketeer.

Stapte op een fiets.

Fietste (en liep) zo'n 3.200 km dwars door Zuid-Amerika.

Zag hoe puur en mooi mensen eigenlijk kunnen zijn.

Koos daarna opnieuw voor de liefde.

Deze keer niet voor een land, maar voor een vrouw.

"In any given moment we have two options: to step forward into growth, or step back into safety..."

Laat jij je keuzes bepalen door angst?

Mijn LinkedIn post werd uiteindelijk 1200 keer geliked, en kreeg daarnaast zo'n 75.000 views!

Nee, ik verwacht niet dat ik nu met elke post hetzelfde resultaat zal kunnen bereiken. Maar voor mij is opnieuw gebleken dat een bepaalde set voorwaarden in je copy ervoor kan zorgen dat je het maximale haalt uit je werk.

LinkedIn hacks

Voor de mensen die nieuw zijn op dit Social Media platform heb ik een aantal tips:

  • Pas je LinkedIn url aan - LinkedIn geeft je de optie om je pagina url aan te passen zodat deze beter beschrijft wie je bent of wat je doet. 
  • Maak gebruikt van de ruimte - De meeste mensen hebben op het profiel onder de eigen naam, de naam staan van de werkgever en van de huidige functie. Maak als zelfstandige ondernemer of bijvoorbeeld als werkzoekende gebruik van deze ruimte door je voor te stellen aan mensen die je profiel bezoeken. 
  • Deel je blogpost via LinkedIn Pulse - LinkedIn heeft een eigen blog platvorm. Het biedt vrijwel alle opties die je in je WordPress blog tegenkomt. Een ander, en belangrijker voordeel van het gebruik van dit platform is dat het algoritme van LinkedIn je zal helpen. Het is namelijk zo ingesteld dat het gebruikers zoveel en zolang mogelijk op LinkedIn wil houden in plaats van zien doorklikken op een link van een ander platform. Zo krijg je dus meer aandacht voor je post.

Mijn naam is Freddy Gomes. Ik ben een 35-jarige avonturier en online marketeer.

Zoekmachine optimalisatie, Content Marketing en Social Media zijn een aantal zaken waar ik erg blij van kan worden. Écht genieten doe ik pas wanneer ik mijn cliënten kan helpen aan resultaten en doelstellingen die ze alleen niet hadden kunnen bereiken.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly